Wat maakt dat je op een e-mail klikt? Of ‘m juist wegveegt? Die vraag staat centraal bij e-mailmarketing. Bij Competence Factory volgde ik een intensieve training, waarin ik niet alleen de basis onder de knie kreeg, maar ook leerde hoe je strategie, timing en personalisatie samen laat werken. Mijn certificaat e-mailmarketing haalde ik met een case study over een welkomscampagne: een warm en slim begin van de klantreis, waarbij elke mail telt. Hierbij zullen er een serie mails met diverse intervallen naar een nieuwe klant gestuurd worden om zo hen kennis te laten maken met Woonboulevard Poortvliet of Bouman & Potter. Ook wordt er gekeken naar personalisatie om zo gerichtere mailings naar de ontvanger te sturen.

In de praktijk werkte ik wekelijks aan actiemails en evenementenmailings. Tijdens mijn werk aan deze mailings heb ik geleerd hoe belangrijk ritme is: de klant weet wanneer hij / zij iets kan verwachten. Maar binnen die voorspelbaarheid moet je wél blijven verrassen. Daarom speelde ik continu met gelikte afbeeldingen, verrassende headers en snippets en inhoud van de mailings. Soms zijn deze kort en krachtig, soms inspirerend en verhalend.

Wat ik vooral interessant vind, is het meedenken over crossmediale kansen: hoe versterkt een e-mail een fysieke flyer, een magazine of een landingspagina? Zo werd e-mail geen eiland, maar onderdeel van een complete merkbeleving. Het zorgt voor herkenbaarheid en je kan met deze e-mails de klant nóg gerichter van dienst zijn door de personalisatie. Met deze e-mailmarketing maak ik persoonlijke campagnes die klanten activeren en versterken wat offline al is begonnen.